Wednesday, November 18, 2009

melawat maqam sekitar kaherah

Alhamdulillah baru2 ni saya sempat untuk ber"jaulah" bersama kawan2 ke beberapa tempat menarik sekitar kaherah yang khususnya maqam para sahabat2 Rasullullah s.a.w, para Tabi'in, wali2 Allah dan para pejuang Islam zaman dahulu. Destinasi pertama ialah Masjid Amru Al-As, masjid yang terbesar di benua Afrika.




Seterusnya menziarahi maqam-maqam yang terdapat di sekitar masjid Imam As-Syafi'e. Maqam Sheikh Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani seorang yang hebat dalam bidang hadis dan beberapa bidang yang lain. Maqam 'Uqbah ibn Amir, Zunnun Al-Misri, Rabiatul Adawiyah, Imam Al-Laith dan banyak lagi. Seterusnya, program diteruskan dengan menziarahi maqam-maqam yang terdapat di sekitar Jabal Muqattam. Bermula dengan maqam Ibn Atoillah Assakandari, Wali Soghir dan lain-lain.


maqam Sheikh Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani seorang yang hebat dalam bidang hadis


maqam serikandi Islam Rabiatul Adawiyah


maqam Imam Asy-Syafie


Program berhenti rehat dengan Solat Zohor dan makan tengahari di sekitar masjid. Perjalanan seterusnya menuju ke Kubu Solahuddin Al-Ayubi. Di bawah gambar2 sekitar kubu Sultan Salahuddin Al-Ayubi..


pemandangan dari atas kubu Salahuddin Al-Ayubi

pemandangan dari atas kubu Salahuddin Al-Ayubi


Berada di sekitar kubu lebih kurang 2 jam seterusnya menuju perjalanan ke Masjid Sultan Hassan dan Masjid Ar-Rifaie untuk Solat Asar. Bersambung....

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO