Wednesday, January 13, 2010

pencuri shoubra


Pencuri oh pencuri.. siapakah kau… sepandai-pandai tumpai melompat, akhirnya jatuh ke tanah jugak.. puas mencerita pasal kebaikan dan keramahan orang arab ni, ni nak cerita satu pengalaman terbaru dan yang paling ‘terkejut’ yang tak pernah berlaku ke atasku di Malaysia tapi berlaku di Mesir yang sebagai permulaan sebagai pelajar baru yang baru 4 bulan bermain debu dan berpijak di tanah arab Mesir ni. Peristiwa ni berlaku betul2 ke atas diriku dan ahli ‘bait’ku dan aku di takdirkan sebagai saksi utama kejadian di samping Ustaz Khalis sebagai saksi ‘pentaukid’. Ustaz2 sebelum ni pernah berpesan, “tak sah enta dok mesir kalu tidok ditimpa ujian dan dugaan”. Sebagai penuntut ilmu, sememangnya untuk aku sabar dan redha atas apa yang berlaku. Disini pelajar Malaysia dianggap sebagai golongan yang kaya tapi bodoh. Ada jugak yang ingat kami ni sebagai orang asli dek kerana iklan2 pelancongan Malaysia yang sentiasa menayangkan orang dari pedalaman sabah dan Sarawak yang menari dengan hanya memakai “cawat”. Orang arab sememangnya famous dengan aktiviti mencurinya. Panjang lak ceritakan.. disinilah peristiwa dan modus operandi kejadiannya.. cewah…

“kejadian pertama”

Ketika itu waktu masih petang, tiba2 rumah kami diketuk beberapa kali. Dan bila pintu dibuka oleh Ustaz Khalis, tercegak seorang arab yang bertanya samada kami mahu menukar tong gas yang baru atau tidak, sedangkan gas di rumah baru saja ditukar. Lalu dia beredar meninggalkan rumah. Yang menjadi kepelikannya, kenapa dia hanya datang ke rumah kami sedangkan dia tak bertanya pun kepada rumah2 orang arab di sebelah.

“kejadian kedua”

Ketika itu waktu menandakan waktu tengahari. Jalan cerita sama je cuma lain la sikit. Agak2 faham la yer. Kejadian ini berlaku selang beberapa hari dari hari itu. Waktu itu pintu rumah kami diketuk beberapa kali oleh orang arab itu, dan bila Ustaz Khalis keluar, orang arab itu berkata “malizi? ok. Sorry2”. Dia berpura-pura seolah-olah tersilap rumah sedangkan dia baru beberapa hari datang ke rumah kami. Dia pun beredar tanpa berkata apa2 lagi. Tika itu kami serumah berasa pelik dan curiga dengan sikap orang itu. Dan kami mengintai ke bawah ternampak kelibatnya yang membawa basikal yang membawa tong gas. Serumah berfikir apa yang berlaku sebenarnya. Ermmm….

“kejadian ketiga dan kecurian di pagi hari….”

Peritiwa ni berlaku pada pagi 29/12/09 baru2 ini semasa semua ahli bait sedang tidur kecuali Ustaz Khalis yang tiada di rumah sejak malam lg. Malam itu dia tidur di rumah rakannya. Pagi itu aku terdengar pintu rumah di buka dengan kuat sedikit, tak seperti macam biasa. Aku sangkakan yang Ustaz Khalis dah pulang dan bunyi kuat itu berbunyi mungkin kalau2 ada benda yang berada di belakang pintu. Apa lg, aku terus tarik selimut SARATOGA ku yang tebal untuk membungkus seluruh tubuhku bagi menikmati tidur semasa musim sejuk ni. Tapi sekali lg aku terdengar bunyi pintu rumah di buka. Aku berfikir, mungkin Ustaz Khalis hanya balik ambil barang dan ingin keluar lagi. Mata aku dah tak “lalu” untuk tidur. Terasa malas lak untuk tidur. Dan aku terasa nak mandi lak. Maklumla dah seminggu tak mandi. Hehe. Biasala tu musim sejuk. Bingkas aku bgn dari tidur dengan keadaan “kemama” (loghat kelate)”. Semasa aku menyingkap langsir bilik, suatu suasana pelik ku rasakan. Seolah-olah tergamam bila melihat kelibat seorang arab sedang mengangkat tong gas di ruang tamu rumah. Terkesima aku seketika. Cepat2 dia letakkan tong gas dan entah cakap arab apa kepadaku, aku tak faham. Dia cakap “ammi” laju sangat dan terus berlari keluar. Aku seolah2 hanya mampu tengok je peristiwa tu. Aku rasa pelik kenapa tiada seorang pun yang temani dia kalau nak tukar gas di dapur. Aku ke dapur untuk tengok siapa yang ada, tapi tiada siapa pun. Dan aku tengok semua ahli bait sedang nyenyak tidur, sahlah yang td tu pencuri. Cepat2 aku kejutkan semua. Semua pening dan bingung apa yang berlaku. Setelahku ceritakan apa yang berlaku dan cuba periksa apa yang hilang, Ustaz Zulfakar kehilangan wang tunai LE500. Kesian dia. Mungkin silap aku jugak rasanya. Kami semua terus keluar dan mencari pencuri, namun masuk angin keluar asap la jawabnya.. dah terlepas. Petang tu, aku dan Ustaz Zulfakar bersama penasihat Markas Dewan Perwakilan Mahasiswa Maqaz Shoubra terus ke balai polis berdekatan untuk membuat report polis. Polis arab ni ganas dan cekap jugak tapi bodoh bila melibatkan pelajar Malaysia. Mereka menganggap yang mencuri adalah dari kalangan pelajar2 Malaysia juga. Pelik betul…

“kejadian keempat”

Berlaku 2 hari lepas. 11/1/2010 pukul 4 petang. Telefonku berbunyi. Masa tu aku tengah rehat2 sambil tidur untuk menunggu ke kelas Syeikh Syaltut di Azhar. Serabut rasanya bila telefon berbunyi dikala nak tidur ni.. tapi 2-3 kali hp ku memanggil untuk aku menekan butangnya. Dan terpampang nama Ustaz Muaz. Bila diberitahu ada pencuri, aku cepat2 berlari untuk menyaksikan siapakah gerangan yang berani mencuri itu. Dari jauh lg ku dengar bunyi kecoh. Sesampai je di situ, ku lihat orang arab itu sedang menangis akibat dibelasah oleh rakan2 ku. Muka nangis tapi tengok badan biasa je kena kena belasah. Tak rasa apa2 kot. Rakan2 ku bertanya adakah dia yang ku lihat mencuri sebelum ni, sebaik saja aku mengangguk kepala dan tanpa mengeluarkan apa2 kalam, mereka bersama pertolongan dari Ustaz Abd Rahman terus sambung kembali sesi pembelasahan tu. Menurut Ustaz Muaz, orang arab itu datang ke rumah dan Ustaz Khalis bersama Ustaz Izuddin dah merangka pelan baik punyer untuk memerangkap orang arab tu. Orang arab itu bertanya lg pasal gas dan bila Ustaz Khalis tanya apa yang dia nak sebenarnya, tiba2 orang arab tu lari lintang pukang. Ustaz khalis dan Ustaz Izuddin sempat menarik baju dan terajang, tapi orang arab tu sempat lari bersama besi spanar dan screwdriver yang digunakan untuk mencuri sambil dikejar oleh Ustaz Izuddin dan Ustaz Khalis yang berkejar dengan berkain pelikat masa tu. Hehe.

Terima kasih juga kepada beberapa pemuda arab yang bersama-sama menolong menangkap pencuri tu. Keadaan agak kecoh juga semasa kami menyoal dan membelasah arab tersebut kerana ada beberapa arab kristian yang membuat kecoh dengan membela bangsanya. Dia ingat kami sengaja mahu membelasah kaumnya. Maklumla sama2 kristian. Berlaku juga adegan lempang melempang dengan orang arab menyibuk tu. Kesian dengan Ustaz Muaz dan Ustaz Khalis yang kena lempang tanpa sebab. Dah la tangan orang arab ni besar2 belaka. Makin kecoh la pergaduhan masa tu. Polis datang mengheret pencuri dan kami serumah ke balai untuk membuat report. Polis meminta laporan kisah sebenar dariku sebagai saksi utama sambil di tolong oleh Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa Maqaz Shoubra. Lama juga berurusan dengan polis arab ni. Kertas report panjang berjela-jela. Ada la dalam 5-6 helas kertas dia tulis sebagai report. Selesai report pukul 7 malam.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO