Tuesday, April 27, 2010

Tak Dapat Masuk Exam?

Persoalan yang tidak terjawab sekian lama kini sudah terjawab. Kita boleh menilai siapa yang menjadi dalang di sebalik masalah kenaikan nama para pelajar Qiraat. Penjelasan lanjut sila rujuk link berikut :

1. http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/04/nama-belum-naik-di-mansurah-mahasiswi.html

2. http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2010/04/surat-daripada-mudirah-qiraat-untuk.html

3. http://adham-alharaki.blogspot.com/2010/04/qiraat-mansurah-menjadi-sejarah-baru.html

Hairan, adakah pihak JPMK tidak punya kakitangan yang mencukupi untuk menguruskan fai-fail tersebut?
Perkara ini bukan lagi memudahkan para pelajar malah semakin menyusahkan.

Peperiksaan merupakan kayu pengukur bagi para pelajar melangkah ke tahun yang seterusnya. Bagaimana perasaan anda jika telah melalui pengajian selama hampir setahun tetapi anda dilarang daripada menduduki peperiksaan?

Yang pasti, para pelajar sudah tidak tenteram menanti keputusan kenaikan nama yang merupakan lesen utama untuk melangkahkan kaki ke dewan peperiksaan nanti. Doakan semoga sejarah pertama tidak akan tercatat kerana impak yang cukup besar kepada mahasiswa/wi Qiraat dan juga kepada bakal mahasiswa yang akan meneruskan kesinambungan pengajian al Quran dan Qiraat di Mesir.

*sumber blog zul ikhwan

Mahasiswa Qiraat Akan Pupus??

Mahasiswa Qiraat tahun satu sudah tidak senang duduk. Semuanya sedang ternanti-nanti bilakah nama mereka akan muqayyad (kenaikan nama di Azhar). Minggu lalu semua mahasiswa tahun satu berjaya menduduki imtihan syafawi al Quran dan Qiraat atas belas ihsan daripada pengetua Maahad Qiraat al Azhar, Shoubra yang membenarkan semua mahasiswa tahun satu menduduki peperiksaan syafawi. Tiga hari lagi mahasiswi Qiraat Mansurah pula bakal berdepan dengan imtihan syafawi al Quran dan Qiraat. Mereka juga pasti sedang menanti-nanti bilakah nama mereka akan muqayyad. Berdasarkan makluman, pihak pengurusan Maahad Qiraat Mansurah dikatakan agak syadid (tegas).

Sepuluh hari yang dijanjikan oleh pihak JPMK untuk memastikan semua nama pelajar Qiraat muqayyad kini sudah berlalu berpuluh-puluh hari. Janji cuma tinggal janji. Omongan kosong daripada pihak JPMK kini sudah meluat didengari. Bukan sekali tetapi sudah berkali-kali janji yang sama ditaburkan.

8 Mei nanti bakal menyaksikan peperiksaan bertulis yang akan ditempuhi. Berbeza dengan peperiksaan lisan, peperiksaan bertulis mungkin tidak akan dapat diduduki oleh semua mahasiswa Qiraat samada Shoubra mahupun Mansurah sekiranya nama pelajar tidak muqayyad sebelum peperiksaan berlangsung kerana peperiksaan bertulis memerlukan setiap pelajar memiliki kerneh (kad pelajar) masing-masing dan juga angka giliran bagi menduduki peperiksaan.

Mahasiswa tahun satu Qiraat kini kebuntuan. Persediaan untuk peperiksaan bertulis sedang giat dilakukan namun perkara yang masih menjadi tanda tanya pada mereka bilakah nama akan muqayyad. Khabarnya sudah ada yang merancang dan mahu menempah tiket pulang ke Malaysia. Masalah kenaikan nama bukan masalah baru tetapi telah berlaku saban tahun. Masalah yang sama tetap berulang seolah-oleh menemui jalan buntu dan tiada penyelesaian.

Mahasiswa Qiraat Mesir Akan Pupus

Masalah muqayyad nama, masalah visa pelajar dan pengiktirafan oleh pihak kerajaan sering menghantui para pelajar yang bakal menjejakkan kaki mendalami ilmu Qiraat di Mesir. Jika suatu masa dahulu, semua lulusan diploma tahfiz al Quran dan Qiraat atau Sijil Tinggi Tahfiz al Quran atau setaraf dengannya dibenarkan menyambung pengajian di Mesir tetapi bagi sesi akan datang hanya lulusan diploma JAKIM, Kolej Universiti Insaniah dan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor sahaja yang diiktiraf dan layak menyambung pengajian di Mesir.

Lihat, ruang melanjutkan pengajian al Quran dan Qiraat di Mesir semakin sukar dan semakin disempitkan. Tidak mustahil sekiranya perkara yang sama juga bakal berlaku kepada pengajian Qiraat sebagaimana yang telah berlaku kepada program muadalah antara institusi pengajian Islam tempatan dengan al Azhar yang telah dimansuhkan suatu masa dahulu.

*sumber dr blog zul ikhwan

Monday, April 26, 2010

jadual exam

Saturday, April 10, 2010

terlepas pandang unsur dajjal di AJL 24??

1) Pertama sekali, sila perhatikan gambar dibawah ini;







Apa persamaan dengan scene yang disnapshot ini?





Adakah ini satu kebetulan?

2) Yang kedua, anda juga mungkin dapat lihat apa persamaan penari-penari ini dengan salah satu dari kerabat-kerabat firaun yang dipercayai oleh mereka mempunyai suatu yang berkuasa?







Mungkin anda tidak hairan kerana sudah terlalu banyak kostum ala-ala bangsawan firaun selalu dipakai dalam acara-acara sebegini. Tapi, mengapa ingin dipertontonkan sangat si firaun yang telah dilaknat ini? Untuk mengetahui jawapannya, anda perlu buka fikiran anda dan fikirkan tentangnya..


3) Yang ketiga, Alyah yang merupakan finalis AJL 24 mengenakan gaun merah ala-ala lady in red.






anda lady in red? Mungkin ada diantara kita yang kurang tahu.

Jom kita lihat apa yang seterusnya. Anda mungkin ada yang sudah tahu mengenai the Master Carpet, turut dikenali sebagai Checkered Floor, tetapi bagi yang belum tahu, sila ambil tahu. Ini adalah gambaran jelas mengenainya.





Adakah ia juga ada di AJL 24? Ya, memang ada.











* ketika persembahan Jeffry din

Kenapa dihamparkan juga? Ini juga terdapat di tali pengikat gitar yang dipakai oleh Bunkface dan beberapa orang guitarist yang lain. Cuba lihat gambar di atas.
Dan apa pula ini?



Apa persamaannya?



Ini adalah merupakan logo salah sebuah kumpulan nyanyian di Malaysia. Anda dan saya mungkin sudah sebati dengan nama Search. Terlalu ketara persamaannya. Saya tidak perlu menulis panjang kerana anda telah berfikir dan terfikir apa yang saya akan tulis.

Lihat ditangga turun naik di atas pentas ini. Terdapat susunan cahaya berbentuk piramid. Lihat snapshot di bawah.





Pembaca sekelian, selalu dikatakan, ini hanya merupakan satu kebetulan sahaja. Tapi benarkah ia sebagai satu kebetulan? Kalau anda teruskan pandangan anda seperti itu, anda mungkin salah seorang mangsa makhluk perosak yahudi. Saya percaya bahawa apa-apa yang terjadi hari ini, bukan lagi kebetulan bahkan ia diatur sebaik mungkin. Untuk apa? bagi memperlihatkan kepada anda bahawa ia suatu kebetulan. Bebaskan minda anda.

Jadi jika benar semua ini telah dirancang secara teliti, pasti mereka sudah mampu bergelak ketawa. Kenapa ketawa? Apa tak nya sebab semua orang cakap ini adalah AJL yang terbaik pernah dilangsungkan. Kesian bukan? Tahniah kepada mereka yang berjaya membongkar perkara ini.

Thursday, April 1, 2010

Rokok ada sel darah babi

ROKOK bukan sahaja berbahaya tetapi kini timbul isu kandungan darah babi di dalamnya.




KUALA LUMPUR - Seorang pakar akademik dari Australia semalam mendedahkan satu hasil kajian di Belanda baru-baru ini yang mendakwa menemui sel darah merah babi sebagai kandungan penyekat bahan kimia dalam puntung rokok.
Profesor Simon Chapman dari Universiti Sydney dilaporkan berkata, kajian itu mendapati babi digunakan dalam 185 jenis industri termasuk penemuan sel darah merah haiwan itu dalam penapis (filter) rokok.
Kenyataan beliau yang disiarkan oleh akhbar Daily Telegraph kelmarin menjelaskan, hasil kajian tersebut pastinya mengejutkan perokok yang beragama Islam serta Yahudi yang diharamkan memakan babi.
Menurutnya, setakat ini satu jenama rokok yang dijual di Greece telah didapati mengandungi darah babi.

Sumber Kosmo 1 April 2010

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO