Saturday, July 31, 2010

Juara Imam Muda



MUHAMMAD ASYRAF (kiri) dinobatkan sebagai juara Imam Muda oleh Hassan pada malam kemuncak program realiti dakwah di Kuala Lumpur malam tadi.


KUALA LUMPUR - Menepati ramalan, Muhammad Asyraf Mohd. Ridzuan, 26, diumumkan sebagai juara pada malam kemuncak program realiti dakwah, Imam Muda yang berlangsung di Dewan Muktamar, Kompleks Pusat Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) di sini semalam.

Anak kelahiran Sungai Gelugor, Pulau Pinang itu berjaya menewaskan seorang lagi peserta akhir, Hizbur Rahman, 27, selepas bersaing selama 10 minggu termasuk dengan lapan individu lain pada program diilhamkan oleh Astro dengan kerjasama Jawi.

Kemenangan graduan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Usuluddin dan Fiqah dari Universiti Malaya itu membolehkan beliau menerima insentif berbentuk tawaran Imam Ratib secara kontrak di salah sebuah masjid di Wilayah Persekutuan, trofi Imam Muda, sijil penyertaan dan kad pentauliahan diiktiraf oleh Jawi.

Tidak ketinggalan, Asyraf membawa pulang hadiah melanjutkan pengajian tanpa had di Universiti Antarabangsa Al-Madinah, Mesir, sebuah Proton Exora, pakej mengerjakan haji dan umrah, percutian ke Bandung, Indonesia, wang tunai berjumlah RM20,000, iPhone 3G dan komputer riba Apple MacBook Pro.

Friday, July 30, 2010

Warna di Sebalik Waktu Solat

Pernah tak kamu dengar mengenai warna-warna alam dan solat? Seperti apa yang diberitahu oleh Ustaz Zahazan Mohamed dalam Laman Web nya Zahazan.net, “Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam“. Disini saya ceritakan secara ringkas mengenai warna alam dan solat untuk renungan saya dan sesiapa yang membacanya. Semoga ianya akan menambahkan lagi rasa syukur kita kerana telah dikurniakan dengan syariat solat dari Allah s.w.t, juga rasa syukur kerana telah diberi nikmat sebagai seorang muslim…


Subuh:
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Zuhur:
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.

Asar:
Warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu). Tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

Maghrib:
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Isyak:
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Inilah kaitan antara warna alam dan solat yang saya ambil secara ringkas dari Laman Web Ustaz Zahazan. Kepada sesiapa yang nak membaca artikel sebenar, kamu bolehlah membacanya di Zahazan.net.

Saturday, July 3, 2010

Jaulah Matruh & Siwa

Alhamdulillah saya bersama lebih kurang 40 orang ahli rombongan dari Dewan Perwakilan Mahasiswa Shoubra, Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang Mesir dan Badan Kebajikan Anak wilayah Persekutuan Mesir telah selamat mengadakan Rehlah Matruh Siwa 2010 selama 3 hari 4 malam pada 27 hingga 30 Jun baru-baru ini. Yang mana antara objektif diadakan rehlah ini adalah untuk memdedahkan kepada ahli supaya mengambil pengajaran dan iktibar dengan kesan tinggalan sejarah umat-umat terdahulu disekitar kawasan Matruh dan Siwa.

Matruh & Siwa terletak di utara Mesir. Kedua kawasan ini mempunyai sejarah yang tersendiri. Matruh mempunyai pantai antara yang tercantik di dunia. Matruh juga mempunyai pantai di mana Cleopatra pernah bersiram dan mandi. Manakala Siwa merupakan kawasan oasis yang subur dikelilingi padang pasir. Kawasan subur ini mengandungi tasik dan hidup subur tamar dan buah zaiton di mana Siwa merupakan kawasan pengeluaran utama Mesir bagi kedua jenis buahan tadi. Siwa juga merupakan kawasan pemerintahan Cleopatra dan juga Alexander pernah datang ke sini kerana kecantikan Cleopatra.

Matruh merupakan sebuah pekan pantai, tempat ratu Cleopatra dan Mark Anthony suatu ketika dahulu mempunyai sebuah istana. Matruh atau nama asalnya Marsi Matruh terletak di barat laut Mesir. Jarak ke Matruh adalah 600 km dari kaherah, mengambil tempoh sembilan jam perjalanan. Perjalanan menuju ke Matruh ini dikelilingi padang pasir dan melalui kota Iskandariah dan Al-‘Alamin. Matruh juga merupakan pusat peranginan sederhana pada musim panas yang merupakan mercu tanda seekor kijang. Buah Thin dan anggur merupakan tanaman utama bagi Matruh.

Siwa dikenali dengan nama Jazira Malah (garam) kerana dikelilingi oleh lautan garam, 90 km dari paras laut. Juga dikenali sebagai Jazira Balah (buah kurma) kerana terdapat banyak pokok kurma. Jazira Fatmas juga adalah nama ketiga bagi Siwa kerana tanamannya yang subur. Jazira Fatmas ini telah dinamai oleh orang-orang barat. Dinamakan Jazir kerana terletak di tengah-tengah laut Jerman. Di sini terdapat kebun yang terletak di tasik garam. Di sini juga terdapat sebuah kolam mandi Cleopatra sedalam tujuh meter dan menjadi sumber air bagi kebun tersebut. Oasis Siwa dikelilingi padang pasir yang luas dan terletak di bahagian barat Qattara, di tengah-tengah Padang Pasir Libya dalam Negara Mesir. Jaraknya ke tenggara Matruh sekitar 300 km. Di Siwa terdapat kilang air mineral berjenama AQUA Siwa dan Safi. Pengeluar balah billuz, minyak zaitun, buah zaitun dan buah kurma yang terbesar di Mesir juga kota kedua di dunia pengeluar tamar dan zaitun. Masyarakat Siwa menggunakan bahasa Barbar (bahasa Libya) sebagai bahasa perantaraan di antara mereka juga merupakan antara golongan yang payah umtuk menerima Islam pada suatu masa dahulu. Tetapi apabila memeluk Islam mereka adalah golongan yang berpegang teguh pada ajaran Islam.

Teluk Ajibah (Bahar Ajibah / Laut Ajaib)
-10 km dari Marsa matruh. Dinamakan Bahar Ajibah kerana keindahan pantainya yang menghijau dan membiru. Sesiapa yang melihatnya pasti berasa kagum kerana lautnya mempunyai tujuh warna berlapis apabila dilihat pada waktu menjelang senja.







Pantai Cleopatra (Bahar Cleopatra / Laut Cleopatra)
-7 km dari Marsa Matruh. Disini terdapat hamam Cleopatra (tempat mandi) dan juga tempat bersiram permaisuri Cleopatra. Belakang hamam Cleopatra adalah kawasan yang merbahaya kerana batunya yang licin, curam dan ombak yang begitu kuat. Juga terdapat kesan pahat di dinding hamam.










Pasar Libya (Suk Libya)
-Merupakan tempat membeli belah yang amat terkenal di Bandar Marsa Matruh. Disini terdapat pelbagai barang seperti makanan, pakaian, barang-barang hiasan dan barang-barang keperluan lain. Harga barangan disini juga berpatutan. Kebanyakan barang yang terdapat disini berasal dari nergara jiran iaitu Libya.

Kuil Amon- Tempat penyembahan Amon
-Di bawah tempat tersebut ada istana yang terkambus mengikut kajian yang berasal dari Jerman. Pengkajian masih lagi diteruskan sehingga hari ini. Hingga kini masyarakat Siwa sungguh pelik dan taajub bagaimana tiang-tiang yang besar boleh berada di situ dan tidak diketahui oleh sesiapa. Ada pendapat mengatakan bahawa ia dibina oleh ahli sihir Firaun.




Kolam Cleopatra
-Dinamakan demikian sempena kedatangan permaisuri Cleopatra. Setiap pengantin baru akan mandi di situ. Ini adalah suatu adat yang dilakukan oleh penduduk Siwa dahulu dan ada yang mengatakan ia masih kekal hingga kini. Kedalaman kolam ini lebih kurang 5m. Dikatakan kolam Cleopatra adalah sumber air yang utama di Siwa dan air kolam tidak pernah kering hingga sekarang.







Kota Lama Siwa
-Merupakan kota terawal penduduk Siwa. Dikatakan ia sebuah kota yang begitu besar kerana terletak di antara dua buah bukit. Dari atas kota lama Siwa boleh dilihat kubu Alexander The Great. Dari sini juga kita dapat lihat kesuburan tanah dan ladang-ladang yang terdapat di Siwa.






Jabal Mauta
-Merupakan tempat persembunyian penduduk zaman dahulu ketika berlaku peperangan dan juga tempat pengebumian jenazah. Di tempat tersebut juga terdapat kubur Sa’amoun & Oxyoris. Kesan-kesan tulang dan rangka-rangka dahulu masih lagi boleh dilihat. Terdapat juga tempat simpanan meriam-meriam Jerman sewaktu perang dunia ke-2. Pada dinding Jabal Mauta terdapat lukisan-lukisan yang menceritakan tentang kisah perkahwinan Cleopatra & Mark Anthony.

Semoga dengan program ini dapat meningkatkan kesedaran, keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah S.W.T dan mendapat keredhaanNya, Insyaallah.

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO