Friday, October 22, 2010

20 Tahun Kelantan Menerajui Perubahan

Assalamualaikum wbt...
Semalam, 20 Oktober 2010 genaplah 20 tahun pemerintahan kerajaan negeri Kelantan di bawah PAS. Dengan dasar ‘Membangun Bersama Islam’ yang menjadi slogan yang sentiasa segar di hati rakyat dan pemerintah, kini negeri Kelantan dengan megahnya memperkenalkan Islam sebagai al deen dan al daulah ( agama dan negara ) kepada rakyat Malaysia, bahkan seluruh dunia sekeliannya.
Malam tadi, kerajaan negeri mengadakan majlis ulang tahun sempena 20 tahun pentadbiran yang berasaskan Islam itu dengan kehadiran Sultan Kelantan yang baru, Sultan Muhammad keV yang sudi mencemar duli untuk bersama menjadikannya besar dan dipahat dalam sejarah Kelantan yang bersinar.
Jika BN yang menawan kerajaan pusat dengan angkuh memperlekeh kehadiran kerajaan Islam di Kelantan sejak dulu dengan menekan dan menindas rakyatnya melalui sekatan dan halangan termasuklah yan terbaru dengan menahan royalti petrolium untuk kerajaan Kelantan yang bernilai berbilion ringgit, Allah tidak pernah meninggalkan rakyat Kelantan. Hidup kekal panjang di bawah pentadbiran Islam adalah nikmat tak terperi, tak ternilai oleh buakan minyak yang keluar dari perut negeri Kelantan yang menjadi rebutan dan bahan bakar sifat tamak haloba kerajaan ‘orang minyak’ di Putra Jaya.
Di Putra Jaya, mereka memerintah rakyat dan al Quran dengan otak mereka. Di Kelantan, al Quran memerintah otak pemerintah dan pemerintah memerintah sallaLlahu alaihi wasallam rakyat dengan al Quran. Di Putra Jaya, Allah ditinggalkan di masjid besi sedang di Kelantan, Allah disujudi di segenap tanah dan bucu.
Di Putra Jaya, Datin Seri Rosmah Mansor berjaya menghina dan meletakkan nama nabi Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam di belahan dada terdedah pada busana peragaan wanita muslim yang terhina oleh ugama, sedang di Kelantan, wanitanya mengajar anak – anak mereka mencintai dan menjulang ajaran Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam yang menjadi qudwah pemerintahan Meteri Besarnya.
Jika tidak kerana kuasa yang terhad, pastinya Kelantan akan lebih memecut ke depan meninggalkan Putra Jaya juh di belakang. Jika tidak kerana sekatan dan halangan terhadap hak sendiri, sudah pasti rakyat Kelantan akan menerima yang lebih baik daripada kerajaan PAS Kelantan. Jika tidak kerana tekanan dan ikatan, barang pasti keharuman pemerintahan kerajaan Kelantan akan lebih semerbak sampai ke Selat Tebrau dan puncak Kinabalu. Dan, jika tidak kerana fitnah dan tohmahan yang menjijikkan, semestinya Putra Jaya telahpun dimiliki PAS.
Tetapi Allah menghendaki untuk rakyat Kelantan apa yang dimahuNya. Hari ini, kewajiban kita adalah mensyukuri nikmatNya yang agung dan kita mesti mempertahankan nikmat ini daripada dirampas secara kejam dan zalim oleh penguasa yang zalim.
Marilah mari bersama mengingati kebesaran nikmat Allah ke atas kita;
1) Kitalah kerajaan yan mengharamkan riba di saat manusia beriman dengan keajaiban ekonomi berasaskan riba. Akhirnya, selepas berdegil beberapa tahun, kerajaan pusat tunduk kepada tuntutan rakyat untuk membuka ruang aktiviti ekonomi tanpa riba dengan menggalakkan bank – bank membuka jendela perbankan tanpa riba.
2) Kitalah kerajaan yang berjaya mengangkat darjat wanita Islam dengan galakan memakai pakaian Islam yang menutup aurat dan meluluskan enakmen berkaitannya untuk premis – premis perniagaan. Malangnya, Datin Seri Rosmah masih keras hatinya, lalu menguasai Perdana Menteri untuk terus menghina wanita Islam dengan memperagakan wanita Islam yang menghina RasuluLLah sallaLlahu alaihi wasallam sendiri.
3) Kitalah kerajaan yang berjaya mengangkat darjat wanita dengan memberi mereka, sebagai contoh, hak cuti bersalin selama 60 hari. Akhirnya selepas kekal bebal dan pekak beberapa tahun, kerajaan pusat akur untuk menurut kerajaan negeri dan hari ini, mereka menambah sehingga 90 hari kerana keinginan menurut cara negara – negara maju. Tidakkah jika Kelantan adalah sebuah negara, Kelantan telah lama menjadi negara maju?
4) Kitalah kerajaan yang berjaya mengubah wajah pendidikan Islam terhadap anak – anak bangsa pewaris negara. Sistem pendidikan Yayasan Islam Kelantan terus unggul dengan kelahiran pelajar – pelajar cemerlang di dalam akademik setiap tahun selain mendadaknya sambutan rakyat Malaysia terhadap sekolah – sekolah menengah tahfiz dan terkini, tahfiz sains yang dipelopori kerajaan negeri Kelantan.
5) Kitalah kerajaan yang berjaya memperkenalkan konsep ‘negeri berkebajikan’ dengan membantu rakyat miskin yang kesusahan dengan sistem yang lebih terancang dan terjamin dan tidak hanya bersifat kosmetik, tampalan dan subsidi seperti kejayaan sistem Ladang Rakyat dan Kifalah.
6) Kitalah kerajaan yang berjaya memperkenalkan diri sebagai kerajaan solat. Mendirikan solat adalah kewajiban kerajaan, bukan hanya individu. Justeru lihatlah wajah kerajaan Kelantan. Tidakkah anda melihat Menteri Besar bersama rakyatnya sedang bersolat dan menadah tangan?
Itulah sebahagian contoh yang menjadi obor untuk dilihat dan dikecapi oleh rakyat. Ia sukar dilaksanakan diawalnya dek sekatan, fitnah dan tohmahan, tetapi dengan dan demi perjuangn yang suci, Allah memenangkan hamba – hambaNya dengan keberanian dan keyakinan.
Bersyukur adalah sebaik – sebaik persembahan hamba kepada tuhannya. Sebaik – baik rasa syukur adalah mempertahankan kerajaan negeri Kelantan untuk terus maju bersama Islam. Semoga sambutan 20 tahun pemerintahan PAS di Kelantan akan terus membakar semangat pejuang untuk terus membangunkan Kelantan dengan Islam yang syumul.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO