Tuesday, January 11, 2011

Pembaharuan Dalam AQ5


Jamil Khir (lima dari kiri) dan Johan Jaafar (enam dari kiri) bersama barisan pengacara TV9 yang mengendalikan program-program di bawah slot Raudhah.


PROGRAM realiti televisyen (TV) pertama TV9, Akademi Al-Quran kini memasuki musim kelima (AQ5) dan akan menemui para peminatnya mulai 9 malam ini di bawah slot Raudhah.

Tarikan hampir 1.5 juta penonton yang dicatatkan stesen TV itu secara puratanya bagi setiap musim merupakan antara faktor rancangan realiti islamik itu masih lagi kekal bertahan di stesen milik Media Prima Berhad itu.

Dengan empat orang juara kelahiran AQ iaitu Abdullah Fahmi Che Nor (AQ1), Anuar Hasin (AQ2), Fakhrul Radzi Khamaruddin (AQ3) dan Ahmad Tirmizi Ali (AQ4), TV9 baru-baru ini melancarkan musim baru rancangan itu di Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya.

Kini, di bawah penjenamaan semula slot baru itu yang dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, AQ5 tampil dengan 10 orang peserta berumur seawal 15 tahun hinggalah 25 tahun.

Hadir sama pada majlis itu adalah Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Johan Jaafar.

Menariknya, seorang peserta wanita bertuah berusia 22 tahun turut dipilih sebagai salah seorang peserta akhir untuk bersaing bersama sembilan peserta lelaki. Pastinya masing-masing mempunyai kelebihan untuk merebut hadiah wang tunai berjumlah RM30,000, pakej umrah, trofi dan senaskhah al-Quran bertinta emas.

Bagaimanapun, menurut Penerbit AQ5, Shukri Ibrahim, senarai nama peserta belum boleh dimaklumkan sehinggalah episod kedua rancangan itu bersiaran pada 15 Januari ini.

Jelasnya, kesemua peserta kali ini hebat-hebat belaka sama seperti peserta musim yang lalu. Tapi, wajah mereka akan tampil secara eksklusif pada episod kedua rancangan itu.

"Ia adalah gimik untuk memberi kelainan pada edisi kali ini. Sesi perkenalan mereka akan diadakan secara langsung menerusi siaran kedua rancangan itu.

"Penonton pasti tertanya-tanya siapakah peserta AQ5 kali ini dan mereka pasti akan menonton rancangan ini ketika ia ke udara," katanya pada majlis pelancaran program itu.

Bersesuaian dengan matlamat melahirkan generasi al-Quran, AQ5 masih lagi menitikberatkan dengan pendedahan ilmu pembacaan al-Quran, menekankan elemen berlagu serta tarannum dan qiraat tertentu. Paling utama adalah menyemarakkan minat penonton terhadap ilmu al-Quran.

Tambah Shukri, realiti TV itu turut memperkenalkan pengacara baru iaitu Mohd. Zhafran Zainuldin yang juga merupakan adik kepada hos Mari Mengaji, Ustaz Mohd. Zamri Zainuldin.

Selain Mohd. Zhafran, AQ5 masih lagi mengekalkan pengacara wanitanya yang lalu iaitu Sharifah Khasif Fadzilah Syed Badiuzzaman yang juga merupakan pemenang kedua AQ3.

Di samping itu, AQ5 membawa sedikit pembaharuan apabila memperkenalkan segmen Di Sebalik AQ5 yang disiarkan pada setiap hari Jumaat dari jam 6.30 petang.

Menurut Shukri, segmen tersebut membolehkan penonton melihat gelagat peserta ketika menghadiri kelas tarannum, tajwid dan qiraat dan juga insiden yang berlaku di dalam kelas.

"Selain itu, Nota AQ5 juga diperkenalkan untuk memberi peluang kepada penonton mengenali 10 peserta AQ5.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO