Wednesday, August 3, 2011

Isu Mahasiswa : Ketua Pemuda PAS Berkunjung Ke Mesir


Nasruddin dan Zamri di KLIA sebelum berlepas ke Mesir

4 OGOS - Ketua Pemuda PAS, Nasruddin Hassan bersama peguam berlepas ke Mesir bagi menyiasat sendiri kejadian beberapa pelajar Malaysia di buang universiti di sana ekoran menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 9 Julai lalu di sana.

Nasruddin ditemani peguam Mohd Zamri yang juga merupakan Ketua Jabatan Hak Asasi Manusia Dewan Pemuda PAS Pusat untuk mengkaji sendiri kes itu.

Sebelum ini, dilaporkan dua penuntut Malaysia dipecat dari universiti Al Azhar kononnya kerana menyertai perhimpunan Bersih 2.0 di Kaherah pada 9 Julai lalu.

Namun ramai yang musykil bagaimana universiti Al Azhar boleh membuat tindakan itu sedangkan ratusan ribu lagi rakyat Mesir yang berdemostrasi sehingga menjatuhkan regim Husni Mubarak tetapi tidak diambil tindakan oleh universiti Mesir.

Ekoran itu, ramai yang membuat dakwaan ia berlaku ekoran dari tekanan pihak berkuasa Malaysia melalui kedutaan besarnya di Kaherah.

Ramai pelajar Malaysia yang pulang ke tanah air mula membuat kempen bantahan dengan menganjurkan solat hajat di surau dan masjid yang mereka dijemput untuk menjadi imam solat Terawihnya.

Bagi Nasrudin, Umno menjadikan seluruh agensi-agensi kerajaan yang dibayar gajinya oleh rakyat sebagai 'trooper' Umno dalam merealisasikan amalan demokrasi sempit mereka.

Nasruddin berkata, antara buktinya adalah apabila Umno menggunakan kedutaan dan jabatan penuntut Malaysia di Mesir untuk menyekat serta menghalang kebangkitan pelajar di sana.

Mereka dikenakan tindakan seperti dilucutkan dari pembelajaran serta disenarahitamkan dari segala urusan berkaitan dengan kedutaan hanya kerana menyertai sesuatu aktiviti yang tidak disenangi Umno.

Antara tidakan yang dikenakan adalah dipecat dari universiti, dibuang asrama, disenaraihitamkan oleh kedutaan.

Antara kesalahan mereka hanya kerana menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 di seluruh penempatan rakyat Malaysia di Mesir 9 Julai lalu.

Mereka yang dikenakan tindakan ini tiada hitam putih dan hanya mendapat arahan mulut sahaja pihak universiti.

Sehubungan dengan itu, pihak Dewan Pemuda PAS Pusat mendesak Kerajaan Malaysia menyelesaikan isu ini sebelum rakyat bangkit khususnya penuntut-penuntut agama dan agamawan di seluruh tanah air.

"Pemuda PAS akan menggerakkan seluruh ulama-ulama, muda dan tua, serta penuntut ilmu di seluruh tanah air untuk mendesak kerajaan sekiranya mereka masih berdegil untuk tidak menyelesaikan isu ini. Isu ini juga jelas apabila ada dikalangan pegawai yang bertugas di kedutaan Malaysia di Kaherah merancang dan berniat jahat melalui perbincangan laman sosialnya yang telah digodam oleh individu yang tidak dikenali,"ujar Nasaruddin.

Nasruddin juga turut membidas kenyataan beberapa pimpinan kerajaan Malaysia mengenai dengan kerukunan dan keselesaan rakyat kepada kerajaan semasa.

"Dalam kerajaan membawa imej 1 Malaysia, transformasi politik berlaku, juga mengatakan rakyat sudah kembali kepada Umno dan BN, tapi apabila Bersih 2.0 diadakan, ianya jelas mengambarkan kehadiran rakyat pelbagai kaum yang ramai benar-benar menolak kerajaan serta menyangkal rakyat selesa dengan kerajaan yang memerintah sekarang ini,"kata Nasruddin.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO