Thursday, April 5, 2012

kemenangan bergaya Barcelona Dan Kelantan

Assalamualaikum w.b.t

2 3 hari ni rasa hepi semacam je. Salah satu nyer sebab dah khatam semua bacaan ifrad dan jamak Toriq Syatibi la. Malam tu plak menyaksikan pasukan feberet saya yang tak lain tak bukan pasukan terbaik dunia la iaitu Barcelona. Untung sikit di mesir ni kerana dapat tengok bola omputih pada awal malam. Kalau di Malaysia komfom kena tahan mata tunggu lewat malam. Malam tu tengok sorang-sorang je di kedai syai arab. Layan bersama arab. Pengulas bola arab memang best dari hasbullah awang. Suka sangat la bila barca menang kan.

Barcelona berpeluang mempertahankan gelaran juara Liga Champions setelah mudah menyingkirkan AC Milan pada peringkat suku akhir ni.
Setelah hanya mampu seri pada perlawanan pertama yang berlangsung di San Siro pada minggu lepas, kelebihan menjadi tuan rumah digunakan sebaiknya oleh Barcelona untuk menghasilkan kemenangan dengan 3-1 dengan dua gol disumbangkan oleh pemain terbaik dunia Lionel Messi hasil sepakan penalti. Satu lagi gol dijaringkan oleh Andres Iniesta. Manakala Antonio Nocerino menjadi satu-satunya pencetak gol untuk skuad AC Milan.

Seperti yang sudah dijangka la, Barcelona berjaya mendominasi pertandingan sepanjang sepuluh minit awal pertandingan. Sebuah serangan cepat pada minit keempat berjaya dipatahkan oleh Christian Abbiati. Sementara, kerjasama antara Cesc Fabregas dan Dani Alves tidak membuahkan hasil. Saya tak pasti Alves ni bermain di posisi mana pada malam tu tapi yang pastinya dia merupakan bek kanan. Bek yang power kerana boleh main wing pada bila-bila masa.

Gol tercipta pada minit ke-11 akibat terjahan Luca Antonini terhadap Messi. Sepakan diambil sendiri oleh Messi dan menghasilkan gol ke-13 di Liga Champions musim ini.



Secara tiba-tiba Milan Berjaya bangkit pada minit ke 32 apabila Nocerino mendapat umpanan cantik dari Zlatan Ibrahimovic. Hanya dalam satu sentuhan Nocerino berhasil menewaskan Victor Valdes dengan mengarahkan bola ke tiang gol. Cuak jugak rasa masa tu. Mana tak nyer, kalaula seri, alamaknya bungkus la barca.

Messi sekali lagi berjaya mengembalikan keunggulan tuan rumah empat minit sebelum waktu rehat. Gol kembali dihasilkan dari hasil sepakan penalti. Kali ini kejadian sedikit kontroversi kerana pengadil dianggap terlalu skema pulak dalam menilai pelanggaran Alessandro Nesta terhadap Sergio Busquets.

Gol ketiga Barcelona pada menit ke-53 setelah Philippe Mexes tertampan bola yang diarahkan kepada Iniesta. Dengan mudah, Iniesta melorongkan bola masuk ke dalam gawang Abbiati.

Di babak separuh akhir nanti, Barcelona akan menghadapi pasukan Chelsea.

Tapi macammana pulak dengan team negeriku iaitu Kelantan. Alhamdulillah Kelantan FA berjaya memungut 3 mata berharga di halaman sendiri apabila berjaya menewaskan pasukan kelab dari Indonesia iaitu Arema Malang dengan keputusan jaringan 3 – 0 hasil ledakan hatrik dari penyerang kebangsaan Lubnan iaitu Muhammad Ghaddar.

Sejak wisel ditiupkan, Kelantan lebih banyak menguasai perlawanan berbanding Arema Malang dengan banyak mencipta peluang jaringan namun gagal disudahkan oleh 2 penyerang Antwi dan Ghaddar.

Sehinggalah minit ke 23″, Ghaddar melakukan larian deras untuk menewaskan pemain pertahanan Arema dan merembat masuk bola dengan kaki kiri untuk memberikan Kelantan 1 gol dihadapan.



Selepas gol pertama Kelantan dilihat mempunyai banyak peluang namun gagal disudahkan manakala Arema Malang juga mempunyai 2 hingga 3 percubaan berbahaya namun berjaya dikawal oleh pertahanan Kelantan dan penjaga gol Shahrizan Ismail.
Kedudukan 1 – 0 kekal hingga tamat separuh masa pertama.
Dua minit bermula separuh masa kedua Ghaddar sekali lagi berjaya menjaringkan gol menerusi tandukan selepas menerima hantaran cantik dari Kapten Pasukan iaitu Mohd Badhri Mohd Radzi.

Pada minit ke 88″ Ghaddar akhirnya berjaya meledak hatrik selepas sekali lagi melakukan larian deras dan merembat kencang bola menggunakan kaki kanan untuk menewaskan penjaga gol Arema Malang.
Tamat perlawanan menyaksikan Kelantan FA berjaya menewaskan Arema Malang 3 – 0.Perlawanan AFC bagi Kelantan seterusnya ialah pada 10 April 2012 dan kali ini Kelantan akan berkunjung ke Malang, Indonesia untuk sekali lagi menentang Arema Malang.

Walaupun berada jauh beribu batu dari tanah air, bola Kelantan tetap di tontoni. Hehe. Kemudahan ada di hujung jari. Live dari Kelantan dengan channel antarabangsa. Orang kata hilir sikit la bila tengok bola Malaysia sambil pengulasnya speaking omputih. Paham tak paham itu persoalan kedua. Hehe.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO