Wednesday, November 30, 2011

HARI KEDUA PILIHANRAYA MESIR

Pengundian bagi Parlimen Mesir untuk sembilan wilayah yang bermula semalam, 28 November diteruskan pada hari ini berdasarkan keputusan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Mesir setelah pelbagai kesulitan yang dihadapi pada hari pertama. Ini adalah pengalaman pertama SPR yang mengendalikan pilihanraya yanga adil dan telus setelah 30 tahun ditekan oleh rejim Mubarak.

Pada hari pertama, 28 November semalam, pelbagai masalah dan kesulitan yang dihadapi di beberapa pusat pengundian. Sebagai contoh di daerah Madinah Nasr (Nasr City) di Sekolah Abbas 'Aqad, terdapat 9 saluran mengundi yang dibuka skeitar jam 11 pagi iaitu tiga jam lewat dari waktu yang ditetapkan kerana kertas undi yang tidak mencukup selain para hakim yang menyelia pusat pengundian tiba lewat.

Manakala di Sekolah El-Fath, Hadaiq Qubbah pula, terdapat kertas-kertas undi yang tidak dicop selain di beberapa buah daerah, ketiadaan peti untuk membuang undi hingga pusat pengundian terpaksa dibuka lewat.

Walau bagaimanapun, pakar perlembagaan negara menyifatkan kes-kes tersebut tidak merencatkan proses pilihanraya dan ia akan diteruskan pada hari ini. Keputusan pilihanraya dijangka diumumkan sehari selepas pengundian berlangsung.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO