Sunday, May 30, 2010

Belajar Untuk Ke Neraka

Masih terngiang-ngiang lagi kata-kata seorang rakan yang menyebabkan darah muda terus menyirap menahan marah mengenai responnya kepada hasrat untuk menyambung pengajian ilmu Islam timur tengah. Katanya, "Buat apa kamu nak belajar agama? Nanti nak kerja apa? Buat apa pergi jauh-jauh, membazir duit saja". Malas nak layan orang tidak cerdik (istilah yang lembut sedikit berbanding bodoh). Tak salahkan dia juga kerana semenjak alam persekolahan rendah, minda kita sememangnya disuntik supaya belajar bersungguh-sungguh, nanti bila sudah besar senang dapat kerja, dapat gaji besar, rumah besar, kereta besar, bini besar, boleh hidup senang dan macam-macam lagi. Persepsi biasa yang didorong oleh pelbagai pihak dan diri sendiri, "belajar bersungguh-sungguh, nanti senang dapat kerja".

Menuntut ilmu adalah kewajipan bagi setiap individu muslim samada lelaki dan wanita. Namun amat celaka jika kita tergolong dikalangan orang-orang yang menuntut ilmu kerana empat perkara sebagimana sabda Rasulullah SAW yang maksudnya:

"Barangsiapa yang menuntut ilmu kerana empat perkara, maka masuklah dia ke dalam neraka: sesiapa yang menuntutnya untuk berbahas (berdebat) dengan orang yang berilmu, dan untuk memperlekehkan orang bodoh, dan untuk supaya manusia memandang mulia kepadanya, dan untuk mandapatkan harta daripada ilmu tersebut."

Imam Al-Ghazali menyatakan orang yang menuntut ilmu terbahagi kepada 3:

1. Yang menuntut ilmu untuk bekal kepulangan di akhirat.
2. Orang yang menutut ilmu untuk bekalan di dunia yang fana.
3. Orang yang menuntut ilmu atas pengaruh syaitan.

Niat, tujuan dan matlamat belajar perlu diperbetulkan. Tidak kira bidang apa sekalipun yang kita ceburi dan belajar, paling utama niat dan matlamat adalah kerana Allah SWT. Persepsi yang perlu diperbetulkan adalah kita belajar bukan untuk mudah mendapat kerja dengan gaji yang lumayan, bukan untuk hidup senang dengan harta yang bertimbun. Usah difikirkan tentang rezeki, kerja dan gaji kerana yang memberi rezeki adalah Allah SWT. Firman Allah :

"Aku tidak menghendaki rezeki sedikit pun dari mereka dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi Aku makan. Sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Memberi rezeki Yang Mempunyai kekuatan yang sangat kukuh." al Zariyaat ayat 57-58

Meniru Untuk Ke Neraka (peperiksaan)

Mungkin agak berkait dengan entri ini. Ramai yang berjaya dalam peperiksaan hasil daripada meniru, menipu dan khianat pada diri sendiri. Allah Maha Mengetahui segalanya. Dengan hanya sekali meniru, padahnya bakal dibawa hingga ke akhirat nanti. Jika memperoleh kejayan dengan meniru dalam peperiksaan, keputusan cemerlang hasil daripada meniru digunakan untuk mendapatkan pekerjaan yang baik dengan gaji yang lumayan, gaji lumayan yang diperoleh digunakan untuk menyara diri dan keluarga hasil daripada keputusan cemerlang yang diperolehi dengan meniru dalam peperiksaan (halal atau haram?)....

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO