Wednesday, May 12, 2010

Isu Qiraat.... Masih Salahkan Pelajar? JPMK Buat Apa?

Maklumat lanjut sila rujuk akhbar Metro edisi 13 Mei 2010.


Inilah sikap seorang pegawai yang tidak bertanggungjawab dan tak tahu malu! Sudah terang dan jelas yang beliau bersalah, masih tidak mengaku, dah la tak nak mengaku, pergi salahkan pelajar pulak! Habis hujah, pergi pertikai tentang pengiktirafan sijil! Tiada isu lain nak bagi. Isu iktiraf pulak di timbulkan. Mempertikai isu iktiraf. Seolah-olah dia tidak mengiktiraf Syeikh-Syeikh Azhar dan Muqri' yang berada di bumi Mesir ini. Moga Allah hapuskan kebatilan dan menangkan kebenaran...


Alhamdulillah, isu ini telah pun sampai kepada pihak atasan di Malaysia. Saya amat-amat berharap pegawai yang membuat masalah di Mesir ni diambil tindakan secepat mungkin kerana menyusahkan penuntut-penuntut ilmu disini. Dia tak sedar dia dah merendahkan sistem al Azhar dan mempertikaikan keluaran shoubra n mansurah..kali ni dia akan berdepan dengan pegawai-pegawai dari malaysia..nantikan! Semua bekas pelajar Shoubra dan Mansuroh yang sedang berkhidmat di malaysia akan "menemui" anda selepas ini!!

Masih mahu menyalahkan para pelajar. Saya tidak faham dengan sikap mereka yang kononnya pegawai yang profesional ini.

Mengenai tarikh ketibaan para pelajar, sudah siap dijawab oleh pimpinan pelajar. Baca di sini.
Kenyataan yang dikeluarkan di dalam akhbar tersebut sebenarnya memerangkap diri sendiri.

Katanya :
"Masalah ketidakseragaman ini sudah lama berlaku sebenarnya, namun ketika era Syeikh Al Azhar, Sheikh Mohammad Sayed Tantawi, pelajar yang lewat datang dan tiada visa masih dibenarkan menduduki peperiksaan."
"Tetapi apbila Syeikh Al Azhar yang baru iaitu Syeikh Dr Ahmad Tayyib, beliau begitu tegas dalam menguatkuasakan peraturan, pelajar lewat dan tiada visa sama sekali tidak dibenarkan menduduki peperiksaan"

Benarkah Syeikh Al Azhar yang tidak membenarkan pelajar yang lewat datang menduduki peperiksaan? Atau tidak membenarkan pelajar menduduki peperiksaan selagi nama tidak muqayyad? Tidak faham. Jangan kaitkan pertukaran Syeikh Al Azhar sebagai salah satu sebab insiden ini berlaku.

"Akibatnya pelajar terbabit hanya dibenarkan menduduki peperiksaan yang dijadualkan Julai depan"

Benarkah peperiksaan pada bulan Julai nanti? Jika ada, sila tunjukkan kenyataan bertulis daripada Al Azhar. Kami amat meragui kenyataan bertulis daripada pihak JPMK. Jika ada, sila buktikan. Jika tidak, peperiksaan bulan Julai juga belum pasti akan diduduki.

Menurutnya lagi,
"Janganlah menyalahkan satu pihak saja. Masalah ini berlaku sudah lama, sedangkan saya datang berkhidmat di Mesir mulai 20 Januari lalu. Jadi, saya tersepit dan saya mewarisi masalah sebelum ini"

Jika sudah jelas masalah ini berlaku sudah lama, mengapa masih tiada jalan penyelesaian setelah bertahun-tahun perkara yang sama berulang? Apa yang dibuat sepanjang tempoh Februari sehingga April 2010 sehingga pada tanggal 4 Mei baru sibuk mahu menghadap Syeikh Al Azhar? Saya pasti, jika urusan ini dilakukan lebih awal, tidak timbul masalah gagal menduduki peperiksaan pada tanggal 8 Mei. Amanah yang dipikul tidak dilaksanakan dengan sebaiknya.

Tambahnya lagi,
"Ini kerana Ma'had Qiraat bukanlah setaraf universiti, sebaliknya pusat pengajian tinggi manakala sijil dikeluarkan kalau diikutkan di sini tarafnya bukanlah sama dengan ijazah sarjana muda, namun di negara kita ia diiktiraf setaraf ijazah, sedangkan selayaknya adalah sijil tinggi"

Jangan sesekali mempertikai hak sijil kami. Memang selayaknya kami dapat. Kenyataan ini merendah-rendah pengajian kami di sini. Jika mahu tahu adakah langit atau gunung yang lebih tinggi, sila daftarkan diri untuk mengikuti pengajian di sini. Saya cabar anda tunjukkan di mana universiti di Malaysia yang menawarkan pengajian yang memiliki silibus pengajian yang sama atau setaraf dengan apa yang kami belajar di sini. Sila buktikan, saya cabar. Saya pasti, bukan saya seorang sahaja mempertahankan hak ini. Seluruh mahasiswa/wi dan lepasan Qiraat Al Azhar turut bersama.

Janganlah asyik berselindung disebalik putar alam yang anda mainkan En. Khairi, kelak akan memakan diri sendiri. Jangan nanti sudah terhantuk baru terngadah. Saya cabar En. Khairi jejakkan kaki ke bumi Shoubra untuk sesi dialog terbuka bersama kami. Sudah-sudahlah dengan sikap ego, sombong dan tidak mahu mengaku salah sendiri. Asyik menuding kepada pihak lain. Kami sudah menyampah! Setelah kering hujah, anda mempertikaikan hak sijil kami pula. Memang teruk.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO