Monday, May 24, 2010

Sekitar Jaulah Maqam

23 Mei- Alhamdulillah kami seramai 40 orang yang terpilih dari kalangan pelajar tahun 1 beserta 2 orang mushrif iaitu Ustaz Hanif dan Ustaz Saifullah Misro telah selesai menziarahi dan melawat maqam-maqam para Ahli Bait Rasululullah S.A.W, Para Wali Allah, Sahabat-sahabat Nabi dan para Syeikh dan ulama-ulama yang telah lama meninggalkan kita setelah berkurun lamanya. Alhamdulillah kali ini kami melakukan jaulah maqam ini di sekitar Kaherah sahaja. Bermula pada pukul 8.30 pagi dengan menaiki 3 buah van Tremco. Berikut beberapa maqam yg telah kami lawati mengikut turutan:

1- Abu Muhammad Abdullah Jamaluddin Ibnu Hisham Al-Qunasi Al-Ahmadi

2- Saiyyidi Abdul Wahab As-Sya’rani R.A

3- Sayyidi Shihabuddin Al-Ramli Al-Ansari

4- Al-Imam Muhammad Madi Abu Al-Azaim

5- Sayyidi Sultan Hanafi. Nama asal Shamsuddin Muhammad Bin Ali Bin Hassan Al-Bukri

6- Sayyidi Ali Zainal Abidin

7- Saidatina Nafisah

8- Imam Ibnu Sirin

9- Saydatina Rukyah

10- Sayyidi Ali Ja’fari

11- Syeikh Zakaria Al-Ansari

12- Imam Syafie R.A

13- As-Syahid Hassan Al-Banna

14- Sultan Ulama Syeikh Izzuddin Abdul Salam

15- Ibnu Ato’illah Al-Askandari

16- Taqiuddin Muhammad Bin Ali Bin Wahabal Husni Al-Qusairi

17- Sayyidi Lukmal Bin Ilham

18- Abdullah Bin Abi Jamrah

19- Sayyidi Ashraf Jabir Ar-Rifa’ie Al-Husaini (Wali Soghir)

20- Sayyidi Umar Bin Al-Faridh Sultan Al-Asyiqin

21- Imam Abi Muhammad Qasim Bin Firah As-Syatibi

Bermula dengan melawat maqam yang pertama iaitu maqam Abu Muhammad Abdullah, kami telah diberi taklimat dan kisah disebalik maqam yang telah dilawati oleh Ustaz Hanif. Kami tak akan lepaskan peluang untuk bergambar kenangan di setiap maqam yang dilawati.



Pabila tiba di maqam Sultan Hanafi, kami dikhabarkan yang disini terdapat sebuah telaga yang terletak di tengah-tengah masjid yang dikatakan telaga air zamzam. Alhamdulillah lega sikit anak tekak kami bila dapat licinkan tekak dikala musim panas sudah menerjah mesir ketika ini. Pabila tiba di maqam Saidina Ali Zainal Abidin iaitu anak kepada Saidina Hussin tiba-tiba terbit perasaan hiba di hati saya ketika melihat maqam beliau. Perasaan terharu bila dipilih oleh Allah untuk menziarahi maqam keturunan Nabi Muhammad s.a.w. Kami sama-sama berdoa memohon keberkatan kepada Allah dan berharap akan datang menziarahi lagi bila diizinkan Allah.


Seterusnya kami ke maqam Saidatina Nafisah iaitu anak atau cucu Saidina Hassan (nanti akan cari maklumat sebenar). Semasa di maqam Imam Syafie, ada juga rombongan pelancong dari Pakistan yang melawat maqam Imam Syafie ketika itu. Alhamdulillah kami terkejut bila ada seorang diantara kami yang boleh berbahasa Urdu dan boleh menceritakan sedikit sebanyak tentang maqam tersebut. Dan ada sekeluarga pasangan dari Malaysia yang datang. Mereka meminta kami untuk menceritakan sedikit sebanyak kisah dan riwayat maqam Imam Syafie. Keadaan kami selepas waktu asar agak sedikit letih memandangkan cuaca yang agak panas.

Destinasi terakhir ialah Jabal Muqattam. Alhamdulillah wajah-wajah hensem kami kembali ceria bila dapat melihat pemandangan sekitar mesir di atas bukit tersebut. Agak gayat bila tengok pemandangan di bawah. Masing-masing memanfaatkan kamera Sony, Olympus, Samsung, Kodak dan tak lupa yang menggunakan kamera HP masing-masing. Alhamdulillah kami selamat tiba di Dauran Shoubra pada pukul 6 petang. Harapan kami agar dengan melakukan jaulah ini, akan menambahkan lagi thaqafah kami terhadap ilmu Allah dan berharap keberkatan dan ilmu-ilmu yang Allah telah berikan kepada hamba-hambanya yang diredhaiNya itu, akan turut diberikan kepada kami juga Insyaallah…

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO