Wednesday, May 12, 2010

MAQAZ DUKACITA DI AKHBAR METRO

Hari ini, 12 Mei telah disiarkan di dalam akbar Harian Metro yang bertajuk "Maqaz Dukacita", menceritakan tentang mahasiswa Malaysia yang gagal menduduki peperiksaan. Sila klik link di bawah ini :






Maqaz Dukacita

KUALA LUMPUR: Insiden kira-kira 140 pelajar baru Malaysia yang mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda Qiraat di Maahad Qiraat Al-Azhar, Mesir gagal menduduki peperiksaan Sabtu lalu berpunca daripada beberapa sebab termasuk lewat mendaftar sangat dikesali.

Pengerusi Dewan Perwakilan Mahasiswa (Maqaz) Syubra, Mohammad Naim Hassan, berkata pihaknya dukacita perkara terbabit kerana sebelum ini kelewatan mendaftar tidak menjadi masalah besar.

Menurutnya, kelewatan mendaftar sering berlaku di pusat pengajian tinggi terbabit, malah cukup ketara sejak empat tahun lalu.

“Sebelum ini walaupun pelajar lewat mendaftar, mereka masih berpeluang menduduki peperiksaan. Tetapi kali ini berlainan pula, mereka tidak dibenarkan menduduki peperiksaan,” katanya, ketika dihubungi semalam.

Pelajar berkenaan tiba di negara itu mulai September tahun lalu, dibiayai pelbagai pihak termasuk tajaan kerajaan negeri dan institusi zakat negeri sepanjang tiga tahun pengajian di sana.

Mohammad Naim yang juga pelajar tahun tiga di pusat pengajian itu berkata, disebabkan masalah berkenaan mereka hanya dibenarkan menduduki peperiksaan, Julai nanti.

“Setahu saya, sejak tiba di sini September lalu mereka tidak mendaftar mengikuti peperiksaan kerana di sini walaupun tidak mendaftar tetap boleh mengikuti kelas pengajian seperti biasa.

“Apabila hampir dengan peperiksaan berlakulah masalah kelewatan dan disebabkan kelewatan ini mereka, baik pelajar baru lelaki di Maahad Shoubra mahupun pelajar perempuan di Maahad Mansourah tidak dibenarkan menduduki peperiksaan,” katanya. Sementara itu, melalui maklumat yang diperoleh daripada blog Maqaz, Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) ada menerima aduan mengenai masalah terbabit.

“Jabatan ini menerima aduan daripada wakil pelajar Maahad Qiraat Al-Azhar Mesir (Syubra dan Mansourah) dan penjaga pelajar berkaitan larangan menduduki peperiksaan syafawi (lisan) pada 29 April 2010 dan peperiksaan tahriri (penulisan) pada 8 Mei 2010,” katanya.

Menurut JPMK, pihaknya mendapati beberapa sebab iaitu pelajar lewat sampai ke Mesir, lewat menyerahkan keputusan pemeriksaan kesihatan, visa tamat tempoh dan ada sebahagian pelajar tidak membuat visa, malah wakil pelajar tidak mengikut prosedur.

Berikutan itu, JPMK mengambil beberapa tindakan termasuk mengadakan pertemuan dengan Setiausaha Majmak Al-Buhus Al-Islamiah, Syeikh Ali Abdul Baqi dan Imam Besar Syeikh Al-Azhar As-Syarif, Dr Ahmad Tayyib.

Namun, Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PRAM) Mansourah dan Syubra menyifatkan kenyataan dan tindakan yang diambil JPMK wujud kekeliruan fakta yang jelas.

Katanya, pelajar terbabit tidak pernah mendapat sebarang makluman JPMK berkenaan ketetapan tarikh tiba di Mesir.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO