Saturday, September 12, 2009

Good luck MTS (Perempuan) Bachok


Kad Raya Istimewa Dari Anak-Anak Muridku

Hari ni hari terakhir saya dan Zuhairi bertugas sebagai guru ganti di MTS (Perempuan) Bachok. Bermula 1 September 2009 dan berakhir hari ini 12 September 2009. Segala kenangan pekat manis akan terus terlukis di fikiran dan terpaut dihati ini. Segala penat lelah akibat balik dari terawikh terus lenyap apabila melihat pelajar2 faham ape yang dipelajari. Melaksanakan apa yang ajarkan. Petang tadi kelas tajwid di kelas Tahfiz 2 merupakan kelas terakhir untuk kelas itu. Teringat karenah pelajar2 yang kadang-kadangnya agak “kecoh” sikit dengan mulutnya tapi baik2 belaka. Hehe. Tapi yang paling saya sedih bila ada lagi yang masih berada di juzu’ 1 sedangkan sekarang sudah berada di bulan September. Sama2 kita doakan moga Allah s.w.t memberikan kekuatan kepadanya untuk bersama-sama menghafaz Kalamullah ini..

Ada pulak yang tersengih-sengih saja bila ditengok. Bila ditanya, tak tau kenapa pulak. Pelik gak rasanya. Mereka terlalu minat bila mendengar cerita dari saya. Tak tahula diorang ni faham ke tak..hehe. Ada antara mereka yang namanya masih berputar di fikiran. Yang tak ingat tu, maaf la yer. Mungkin dengan sebab cakap banyaknya ataupun dengan sifat “kecohnya” kot. Hehehe. Maaf yer. Kalau di kelas Tahfiz 2, antaranya Nur Afiqah Fauzi, Fatimah, Siti Hawa (adik Adam), Putri (borak je tau….), Nur Adibah (saya panggil Adibah Nor semasa mengambil nama kehadiran)hehe.., Nurul Aishah Atheerah (mangsa pukulan rotan)hehe..maaf yer kalau sakit… dan Lubna (namanya dekat2 dengan nama negara lubnan)hehe.

Dan beberapa detik dan jam yang lalu, saya mengajar di kelas Tahfiz 1 merupakan kelas terakhir mengajar di sekolah tu. Antara nama yang masih ingat, Quthren Nada (paling banyak cakap), Nurul Amni (selalu memandang ke arahku, tengok lama2 lak tu…)hehe.., Asma’ (ketua kelas yang pelik dan malu, malam ni dia lap spek mata dan cium baunya…)hehe…, Kaisah (budak kecil tapi mulut…. macam 17 tahun), Izzati (kembar tak sama wajah dengan Kaisah), Insyirah (pelajar paling tua dalam kelas dan banyak karenah, alasannya tak tasmi’ kerana katanya pergi klinik siang tadi..kesiannya..)hehe, Safirah (yang selalu menyakat bila saya bercakap, boleh dikatakan di ambang matured la..)hehe. Selepas tasmi’, diorang nak dengar cerita pulak, pengalaman hafaz Quran la. Entah ape2 la. Ada peristiwa pelik jugak, sebelum saya melangkah keluar, ada seorang pelajar sedang tunduk ke meja. Pelajar2 lain katakan yang dia sedang menangis. Sedih katanya.. hehe. Pelik2 betul la budak2 ni.

Tengok jam dh lewat, tapi diorang ramai2 pujuk suruh sambung cerita pengalaman, katanya kelas terakhir bersama saya dan nak mintak amanat dariku… saya tak pasti bagi amanat ke atau cerita kosong je.hehehe. Alamak!!! Tamat pukul 12 mlm jugak. “Terkezut” saya.. tak tahula wardennyer bising ke tak. Hehe. Bila keluar kelas, rasa macam artis pulak. Ingatkan diorang nak mintak autograf rupa-rupanya beramai-ramai menghadiahkan kad hari raya buatku. Kad istimewa kenang-kenangan dari anak2 muridku. Terima kasih semuanya. Terharu jugak rasanya. Hehehe. Erm…biasala budak pompuan kan… bab2 begini, no 1 la bagi diorang. Ape2 pun, saya nak ucapkan terima kasih kepada warden Ustaz Rozu dan Ustazah Husna kerana sudi jemput untuk mengajar di situ dan kepada pelajar2, ustaz ucapkan terima kasih banyak2 di atas segalanya dan ustaz memohon ampun dan maaf di atas salah silap sebelum ni. Maaf kalau ada terpukul dengan rotan ke.., terkasar bahasa ke, tersilap kata dan bicara ke, erm…. semuanyer la.. maaf banyak yer…

Kalaulah ada sumur di ladang,
Bolehlah kita menumpang mandi,
Kalaulah ada umur yang panjang,
Insyaalah kita berjumpa lagi..

4 Comentários:

Blue Ripple said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Blue Ripple said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Blue Ripple said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ninis said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO