Thursday, September 10, 2009

Kerja Sambilan Lagi….

Tiit…. Tiiitt… hp nokiaku berlagu-lagu menandakan ada panggilan masyuk…. Terpampang nama “Ustaz Aziz MTS Bachok” memanggil. Lantas menekan keypad berwarna hijau. Kedengaran suara seorang ustaz yang pernah bergurau dengan saya semasa saya berkhidmat di Maahad Tahfiz Sains Bachok beberapa bulan lepas. Jelas panggilan hanya ingin menyatakan bahawa gaji tertunggak sebelum ini sudah di “bank in” kn. Alhamdulillah.. bersyukur.. lalu saya terfikir nak pergi ziarah mantan2 anak murid di situ. Dengan menunggang “burra” yang bernombor plat DAQ935, terus menuju laju ke bachok. 25 minit sampai la. Kalau dengan kereta ada la dlm 45 minit.

Sampai je di sana, kelihatan sekolah yang pernah saya curahkan sedikit ilmu dan pengalaman itu tersergam indah walaupun kelihatan pelajar2 yang keletihan disebabkan belajar di waktu bulan puasa. Ada yang tidur di kantin, tidur di dalam kelas, malahan ada jugak ustaz yang tidur di bilik guru. Boleh dikatakan borim la. Masuk je dalam pejabat, tersaksi Ustaz Arif dan Ustaz Kadir sedang menatap wajah komputer pejabat. Tengah buat kerja la… Ustaz Yusof dan Ustaz Aris keluar entah ke mana. Hajatnya nak jumpa mereka berdua la. Huhu.

Selepas lama berlabuh di kerusi pejabat, rasa rindu pulak kat anak2 murid. Semasa berjalan di sebelah kelas, ada jugak yang bising dan memekik2 memanggil namaku sedangkan ada guru di kelas masing2. Hehe. Malu jugak saya dibuatnya. Perangai budak2 ni tak berubah-ubah. Lepas sejam, saya lupa yang janji dengan zuhairi untuk singgah di rumahnya. Baru je melangkah kaki untuk pulang, Ustaz Kadir memanggil nama, “Ustaz Syahrir tuu..” “Ustaz Syahrir kito tuu…”. Rasa penah dengar nama tu, nama saya la tu… hehe. Saya berpaling, “ado gapo ustak?”. Ustaz Kadir bertanya, “Enta free dok pas terawih? Ado ore cari sruh ngaja kt sek amir indera mlm2. Ngaja tasmi’. Pukul 10 hinggo pukul 11 mlm. Bereh?”. Sepantas kilat saya menjawab, “kecik tapok tange, nyiru sayo tadohke. Hehe. Bereh jah”. “Ok. Mlm ni selalu deh. Gaji 20 yar seje. Pahtu enta cari sore lagi deh”. Kata ustaz kadir.

Mlm tu saya mengajak rakan lama iaitu zuhairi untuk bergandingan bahu untuk sama2 mengajar di sek amir indera petra. Almaklumla.. dlu mengajar di sek yang muridnya laki je, skang ni perempuan je.. nasib baik form 1 je.. masuk kelas je, lain benar dengan keadaan di sek laki. Budak2 pompuan ni skema skit. Hehe. (maaf yer kaum wanita) hehe. Diorang “terkezut” ustaz baru masuk. Lelaki dan muda lak tu… hehehe. Ada yang tersengih2, ada yang malu2, (malu ada makna tu) cakap sikit sengih2, sampai saya sendiri tak faham. Huhu. Alhamdulillah.. semuanya berjalan lancar. Tapi diorang ni takut sikit nak tasmi’, muraja’ah dan talaqqi. Tak tahula kenapa. Katanya diorang malu kalau saya marah.. sedangkan saya tak penah marah pun.. tapi percayalah.. diorang ni ada kalanya buat saya malu jugak.. ada gak yang berspesis bila tasmi’, diorang tgk muka ustaz nya (muka saya la…). Diorang tak tau ke yang saya ni jenis yang pemalu sikit…kekekeke. Ape2 pun, alhamdulillah bacaan diorang baik2 belaka. Mlm ni ada kelas lagi sehingga 12 hb 9... Tunggulah apa yang terjadi lagi….

1 Comentário:

Maahad Tahfiz Sains Amir Indra Petra said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO