Sunday, September 6, 2009

konvo...


Saat menantikan hari konvo membuat saya semakin teruja. Kadang2 ku terfikir, “betulko aku nk konvo ni” (dlm loghat kelate). Mcm mimpi je rasanya. Pagi ni 5/8/09 saya menanti bas sorang2 di stesen bas Langgar. Macam biasala, saya suka sangat tengok gelagat manusia di sekeliling. Paling best tengok budak yang kena marah oleh mak nya. Hehe. Semasa perjalanan ke KL, xda peristiwa yang menarik sangat.. Cuma saya terkesima sikit la melihat gelagat seorang warga emas yang mengorat seorang gadis remaja. Saya terpikir, kalaulah pak cik ni mengorat gadis remaja, apatah lagi anaknya. Adakah anaknya mengamalkan sistem "bapak borek anak rintik"? Erm biarlah…
Bila sampai di KL,… aaghhhh… saya terkejut dgn ramai manusia bertopeng (H1N1) la… ada yg batuk.. yg bersin.. takut saya di buatnyer.. habis doa dibaca.. maklumla penyakit berbahaya. Bala kepada manusia. Saya menunggu kedatangan kak he (kak ipar) utk jemput saya di stesen bas Putra. Nk tunggu sejam ibarat sehari. Maklumla takut kat H1N1 la.. kalau tv3 sebut (H one N one) tapi tv1 sebut (H satu N satu). Hehehe. Janggal betul bila dgr camtu. Skema la katakan.. lucu tul


Pagi esoknya 6/8/09 my friend hafizi ramli datang ke rumah abg saya untuk sama2 pergi ke Darul Quran. Dlm pukul 10 pg begitu la. Dlm surat jemputan konvo, kata kena ambil jubah pukul 2.30 petang. So, kami buat lengah2 la sikit. Skema plak kalau sampai awal2 nati. Singgah pergi makan kat tempat biasa. Saya tengok dah banyak polis KL yang guna kereta peronda EVO. Lantas berbisik di hati, “kalu la aku dpt naik kereta ni dengan isteri ku kan best….”. (loghat kelate) hehe. Berangan je tau… sampai di pintu msuk DQ, saya teringatkn peristiwa2 pahit semasa nak keluar outing masa blaja kat DQ. Paling sakit hati dengan karenah pak cik JAGA. Skema tul. Kena ada cop la. Letak buku la. Kdg2 saya terpikir, “ni skoloh menengoh ko skoloh rendoh ni??” (longat kelate) Orang sekeliling dan pak cik prebet ada gak yg perli. Malu dibuatnya. Tp nk buat camne, dh peraturan gitu. ISO la katakan.. dpt jumpa kwn2 lama yg terpisah lebih kurang 5/6 bulan pengubat rindu di kala sesi mengambil jubah.. ada yg bersalam, berpeluk, berlaga pipi, namun ada pula yg kutuk-mengutuk. Hehe. Hepi bangat dpt pegang jubah konvo. Jln keliling gerai nk tunjuk yg majlis ni kami yg punya. Hehe. Thn ni pesta konvo agak meriah dgn gerai2 jualan, game outdoor dan mlm kesenian Islam. Masih teringat ketika kena tembak semasa bermain paintball. Berdarah…

8/8/09 detik bersejarah dlm hidup saya... Pagi ni saya dengan rakan2 yg lain bersiap dengan pakaian melayu yg boleh la agak segak dikatakan. Saya seperti biasa pakai baju melayu sepasang warna hijau dengan kain songket hijau. Sedondong la katakan. Mak, ayah, abg syam, kak he, abg yong dan anak saudaraku ezlin dh sampai di dalam kampus kul 9.00 pagi lagi. Bila jumpa dgn abg yong, saya terus ke tempat fotografi kt tepi dewan walaupun masa itu rakan2 yg lain sudah berada di dewan auditorium untuk berkumpul. Siap tangkap gmbr, terus pergi dewan audi. Nasib baik tak da ape2 msa tu. Tepat kul 9.45 pagi, para graduan dan graduanita DQ berarak ke dewan muktamar DQ dengan segaknya. Majlis konvo berjalan dengan lancarnya. Nasib baik gambarku semasa mendapat diploma dari Mejar Jamil Khir Johari baik. Kiranya boleh tahan gak la posing msa tu. Hehe. Dlm2 diam air mata saya mengalir di dlm dewan. Xtaula kenapa. Mb tak sangka dpt konvo kot. Hehe. Hbs majlis, saya terus mendapatkan famili saya utk bergambar kenangan sebanyak-banyaknya. Nasib baik gak bergambar awal2 td, kalau tidak, kena beratur pjg la jwb nya… hehehe. Ape2 pn saya bersyukur ke hadrat Ilahi dengan kurniaan-Nya ini. Jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada mak ayah, adik-beradik, ustaz ustazah, insan tersayang, sahabat sahabiah serta kepada yang mengenali diri ini. Jasa kalian hanya Allah sajalah yang dapat membalasnya.. Tamat…

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO