Thursday, September 10, 2009

Uhhh… letih gak rasanya. Baru balik dari sek. Tiba2 je ada kelas ganti. Bawak motor mlm2 begini sakit mata jugak bila disuluh oleh lampu kereta. Sampai je di rumah, terus terbang ke atas katil untuk menghilangkan penat. Bestnyer rasa.. terus terbayang sesuatu di fikiran, terus saya ON kn acer aspire hitam ini untuk mencoretkan beberapa lukisan yang tergambar di otak… semasa makan moreh di masjid td, Uncle Ta iaitu… ntahla..pengerusi masjid kot, membisikkan sesuatu di telinga saya. “ustaz, nati jd ime hari rayo deh. Baco khutboh sekali”. Terkejut saya bila mendengar.. Selama ni belum pernah menjadi imam hari raya mahupun khutbahnya sekali. Apapun, saya sanggup. Kena beranila sikit.. rasa tak sabar sangat nak tunggu hari raya. Saya tak ceritakan lagi kepada famili, biar famili terkejut di saat2 akhir nak raya nanti..hehe.

lepas habis makan, terus meluncur laju ke sek untuk meneruskan kelas seperti biasa. Singgah sebentar di kedai runcit untuk membeli ‘marker pen’ untuk kelas tahfiz 1. Di kelas, saya memberitahu pelajar2 yang saya nak ganti balik ‘marker’ diorang. Diorang terkejut dan menyangka saya ada ambil hati dengan gurauan diorang. Diorang ingat saya terasa hati la…hehehe. Padahal memang saya nak buat camtu untuk diorang fikir saya ni terasa hati pun..hehehe. Ada yang terus mintak maaf dari jauh. Tepat jam pukul 11 malam, kelas tasmi’ berubah jadi perbualan biasa pulak antara saya dan pelajar..hehe. borak kosong la katakan tapi ada pengisian sikit.

Sebelum pelajar2 membaca doa penutup, seorang pelajar datang ke arah saya dan menyatakan ada orang mengirim surat katanya. Saya membaca cebisan kertas tersebut dan tertulis, “Ustaz, sblum ustaz g mesir or mane2 la..sy nk mintak maaf ngn ustaz kalow ade buat sakit hati ustaz..InsyaAllah lps ni sy xkan sakitkan hati ustaz..”. Dari….(biarlah rahsia). Pukul 11.21 tamat kelas, saya dan zuhairi terus ke tempat parking motor masing2. Sesampai je di motor, “ustak..kami nok mitok maah sangat2 nga ustak. Ustak ambik la duit ni. Bayar untuk marker hok ustak bui. Kami gurau jah ustak.” Luahan beberapa pelajar kelas tahfiz 1. Pelajar2 tahfiz 2 sedang menyaksikan adegan ni dari tingkat atas asrama. Saya tersenyum sendirian. “laa…awok smuo tak dok saloh gapo pun. Meme niat sayo nak bagi. Duit tu awok sipe la untuk duit kelas. Sayo tak kisoh pun.” Jawabku. Semakin ramai yang memujuk saya untuk menerima wang itu. Lalu saya memutuskan dengan berkata “kalu awok nak berkat, ambik duit ni. Sipe. Guno untuk kelas”. Terus diorang senyap terkunci mulut. Hehe. Pesanan untuk anak2 muridku, saya tak ada sikit pun rasa kecil hati walaupun sebesar zarah. Awak semua je yang fikir camtu. Ermmm susah jugak mengajar sek perempuan ni kn.. ramai yang manje.. huhu. Ape2 pun, pengalaman…

2 Comentários:

Maahad Tahfiz Sains Amir Indra Petra said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Maahad Tahfiz Sains Amir Indra Petra said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

...lukisan dihati... © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO